Główna treść strony
Uchwała Nr XXXVII/229/2005
w sprawie rozpatrzenia skargi Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej Bloku 3A przy ul. 15 Pułku Piechoty "Wilków" 3A w Dęblinie
Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591, ze zmianami) w związku z art.229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z
2000 r., Nr 98, poz.1071, ze zmianami), Rada Miasta uchwala, co następuje:
§ 1
Rada Miasta w Dęblinie rozpatrując ponownie skargę Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej Bloku 3A w Dęblinie z dnia 8 sierpnia 2004 r. podtrzymuje swoje stanowisko zawarte w uchwale Nr XXXI/183/2004 z dnia 19 października 2004 r i uznaje skargę za niezasadną z następujących względów:
1. W dniu 19 października 2004 r. uchwałą Nr XXXI/183/2004 , Rada Miasta rozpatrzyła skargę Zarządu Wspólnoty na nieprawidłowość działania organów gminy w zakresie podziału nieruchomości nr ew. 2386, położonej w Dęblinie przy ul 15 Pułku Piechoty "Wilków" oraz związanego z tym wyodrębnienia własności lokali mieszkalnych i przynależnych. Powyższa skarga wpłynęła do Urzędu Miasta w Dęblinie dnia 3 września 2004 r. za pośrednictwem Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie. Pismem z dnia 1 października 2004 r. Przewodniczący Rady Miasta Dęblin poinformował skarżących, iż rozpatrzenie sprawy nastąpi na najbliższej sesji Rady, w dniu 19 października 2004 r., a następnie w dniu 12 października 2004 r. przekazał Zarządowi Wspólnoty pisemne zaproszenie na sesję doręczając jednocześnie porządek obrad. Wprawdzie z treści porządku obrad nie wynikało, że rozpatrzenie skargi będzie przedmiotem posiedzenia Rady, jednakże punkt ten został wprowadzony do porządku obrad przy zachowaniu wymaganej przepisami prawa procedury.
Następnie Zarząd Wspólnoty niezadowolony z rozstrzygnięcia skargi, w dniu 2 listopada 2004 r. skierował pismo do Wojewody Lubelskiego o zbadanie nieprawidłowości w jej rozpatrzeniu. W dniu 2 grudnia 2004 r. przedstawiciele Wojewody Lubelskiego przeprowadzili kontrolę w zakresie okoliczności dotyczących podniesionych zarzutów , takich jak: zbyt późne poinformowanie skarżących o podjętych działaniach zmierzających do rozpatrzenia skargi z dnia 8 sierpnia 2004 r na sesji Rady, nieprawidłowe powiadomienie skarżących o terminie sesji , na której ich skarga miała być rozpatrywana , nieprawidłowe wprowadzenie jej do porządku obrad, niewłaściwe pod względem merytorycznym rozpatrzenie skargi oraz nie udzielenie odpowiedzi na wszystkie zarzuty skargi.
W wyniku kontroli nie dopatrzono się nieprawidłowości w procedurze podejmowania uchwały, jednakże zarzucono, iż nie zawierała ona wszystkich elementów z art. 238 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, a zwłaszcza wskazania w jaki sposób skarga została załatwiona ( pozytywnie czy negatywnie) oraz , że odpowiedź nie odnosi się do zasadniczego wątku skargi, a mianowicie nieprawidłowości działania organów gminy oraz nieterminowego załatwiania spraw. Wskazano też, że w skardze podniesiono iż zdaniem Zarządu Wspólnoty Burmistrz był właściwy do podziału nieruchomości, której skarga dotyczy, zaś w odpowiedzi na skargę Rada nie odniosła się do tego wątku. W wyniku kontroli Wojewoda zalecił ponowne rozpatrzenie skargi, z uwzględnieniem uwag zawartych w zaleceniach pokontrolnych .
Wcześniej jednak, w dniu 23 listopada 2004 r. Zarząd Wspólnoty zaskarżył uchwałę Rady Miasta Nr XXXI/183/2004 z dnia 19 października 2004 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, który postanowieniem z dnia 3 lutego 2005 r., sygn. akt. II S.A./Lu 70/05 odrzucił skargę na uchwałę, gdyż uznał, że powinna być ona poprzedzona bezskutecznym wezwaniem Rady Miasta do usunięcia naruszenia prawa.
Wobec powyższego Rada Miasta ponownie przystępuje do rozstrzygnięcia skargi z uwzględnieniem zaleceń wynikających z przeprowadzonej kontroli.
2. Odnosząc się do zarzutów skargi z dnia 8 sierpnia 2004 r., a zdaniem Zarządu Wspólnoty nie rozstrzygniętych w uprzedniej uchwale, należy podnieść co następuje:
1) W treści uchwały został opisany tryb postępowania organów gminy odnośnie gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi przedmiot skargi, jak też czynności wskutek których wyodrębniono własność lokali mieszkalnych i im przynależnych.
W uchwale Rada Miasta przytoczyła stan faktyczny i prawny dotyczący podziału nieruchomości nr ew.2386 na działki, z których jedna o nr ew. 2386/2 stanowi dojazd do pozostałych wydzielonych działek, w tym działki zabudowanej budynkiem wielomieszkaniowym oznaczonej nr ew.2386/3. W uchwale wyraźnie określono, że działki zabudowane powstałe w wyniku podziału, zdaniem gminy, spełniają wymogi działki budowlanej poprzez wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej (drogi krajowej nr 48 stanowiącej ulicę 15 Pułku Piechoty "Wilków". Jednocześnie w uchwale wyjaśniono powód "opieszałości" gminy w wyodrębnieniu własności pozostałych lokali mieszkalnych zajmowanych przez najemców . Wyodrębnienie własności tych lokali wymagało uprzednio wykonania inwentaryzacji, a Zarząd Wspólnoty skutecznie uniemożliwiał dostęp do tych lokali rzeczoznawcy zatrudnionemu przez gminę celem wykonania inwentaryzacji mieszkań. Takie postępowanie spowodowało, iż sprzedaż lokali na rzecz najemców nie może być dokonana.
2) Niesłuszne są zarzuty dotyczące braku dostępności do drogi publicznej z działki gruntu nr ew. 2386/4 na której znajdują się komórki. Dostęp ten zapewniony jest właśnie przez ciąg komunikacyjny oznaczony jako działka 2386/2, który umożliwia dojście do drogi publicznej również z innych wydzielonych działek.
W skardze Zarząd Wspólnoty podnosi przede wszystkim fakt, iż działka nr ew. 2386/3 pod budynkiem wielomieszkaniowym fizycznie nie stanowi jednej działki z działką nr ew. 2386/4 na której zlokalizowane są komórki, co zdaniem Wspólnoty było skutkiem naruszenia, przy wyodrębnieniu własności lokali, art. 2 pkt 2 i pkt 4 ustawy z dnia 26 czerwca 1994 r. o własności lokali ( Dz. U. z 2000 r., Nr 80, poz. 903, ze zmianami). W tym przypadku jednak należy zauważyć, że niezastosowanie się do tego przepisu miałoby miejsce, gdyby przy wyodrębnieniu własności lokali mieszkalnych nie wyodrębniono jednocześnie lokali przynależnych położonych na tej samej działce. Ponieważ komórki znajdowały się na innej nieruchomości wyodrębnienie ich jako lokali użytkowych na rzecz właścicieli nastąpiło na podstawie oddzielnych aktów notarialnych. Należy dodać, że zgodnie z decyzją Zarządu Miejskiego w Dęblinie z dnia 25 stycznia 1996 r. dla komórek , jako lokali użytkowych przynależnych lokalom mieszkalnym, przyjęto wartość zerową, co w konsekwencji skutkowało nabyciem ich własności w taki sposób, aby właściciele nie ponosili dodatkowych kosztów z tym związanych. Ponadto należy podkreślić z całą stanowczością, że podział działki nr ew. 2386 sankcjonował istniejący już od dawna stan faktyczny. Działka gruntu, która w wyniku podziału otrzymała nr ew. 2386/2, stanowiła przed podziałem również ciąg komunikacyjny, w takim samym zakresie jak po podziale. Dokonany podział był zgodny z ustaleniami realizacyjnymi w miejscowym planie ogólnym zagospodarowania przestrzennego miasta Dęblina zatwierdzonym uchwałą Wojewódzkiej Rady Narodowej w Lublinie Nr X/37/77 z dnia 29 września 1977 r., ze zmianami. Według tego planu teren oznaczony symbolem 61 MW był przeznaczony do adaptacji według istniejącego zagospodarowania. Stąd Gmina dokonując podziału była zobowiązana uwzględnić istniejącą zabudowę terenu i jego wykorzystanie. Pozostawiając ciąg komunikacyjny oznaczony nr ew. 2386/2 umożliwiono mieszkańcom bloku 3B oraz właścicielom innych sąsiednich nieruchomości swobodny dostęp do drogi publicznej.
3) Zarząd Wspólnoty podniósł w skardze, że pomimo licznych interwencji nie został dokonany przez burmistrza podział działki nr ew. 2386/2, a następnie scalenie z działkami na której posadowiony jest budynek wielomieszkaniowy i komórki. Stosownie do art. 93 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami ( Dz. U. z 2004 r., Nr 261, poz. 2603 ), burmistrz może zaopiniować plan podziału nieruchomości jeżeli jest on zgodny z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Tymczasem zgodnie z planem działka, której podziału domaga się Zarząd Wspólnoty, oznaczona jest jako ciąg komunikacyjny. Nie byłby również możliwy podział tej działki w trybie art.95 cyt. ustawy, zgodnie z którym burmistrz w drodze decyzji dokonuje podziału nieruchomości niezależnie od ustaleń planu miejscowego, gdyż w przedmiotowej sytuacji nie zachodzi żadna z wymienionych w tym przepisie przesłanek.
Należy podnieść, iż Zarząd Wspólnoty sprecyzował swoje roszczenie w powództwie przeciwko Miastu Dęblin o zawarcie umowy przeniesienia własności części działki nr ew. 2386/2 do Sądu Rejonowego w Rykach w dniu 24 września 2004 r. w ten sposób, że chce pozyskać w trybie art. 209a pkt 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami ( Dz.U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543, ze zmianami) prawie całą działkę stanowiącą ciąg komunikacyjny.
Prawomocne rozstrzygnięcie w tej sprawie będzie wiążące dla Miasta Dęblin, stąd rozpatrzenie tej kwestii Rada pozostawia sądom powszechnym.
4) Należy też podnieść, że dokonanie podziału działki i przekazanie jej wydzielonej części Wspólnocie, w zakresie wskazanym w pozwie do Sądu, doprowadziłoby do konfliktu z właścicielami sąsiednich działek, którzy pozbawieni byliby prawa dostępu do drogi publicznej. Dlatego wychodząc naprzeciw zarówno oczekiwaniom Zarządu Wspólnoty, jak też mając na względzie dobro pozostałych właścicieli działek Rada Miasta podjęła uchwałę Nr XXXI/185/2004 o przystąpieniu do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu "Frygla" w części dotyczącej zmiany ciągu komunikacyjnego. W wyniku zmiany planu tego terenu będzie możliwe dokonanie podziału działki stanowiącej ciąg komunikacyjny w taki sposób, aby uwzględnić interesy wszystkich stron korzystających z w/w dostępu do drogi publicznej.
3. Ostatecznie należy odnieść się do zarzutów dotyczących nieterminowego udzielania odpowiedzi na pisma Zarządu Wspólnoty kierowane do organów gminy. W powyższej kwestii należy podnieść, iż od dnia wpłynięcia pierwszego pisma Zarządu Wspólnoty we wrześniu 2003 r. tematem tym zajmują się nie tylko pracownicy Urzędu ale też Komisje Rady Miasta Dęblin. Przedstawiciele Zarządu Wspólnoty uczestniczyli w spotkaniach zorganizowanych przez Burmistrza, przy udziale pracowników Urzędu. Zapraszani byli na posiedzenia stałych Komisji Rady zajmujących się interesującym ich tematem. W listopadzie 2004 r. uczestniczyli też w posiedzeniu Gminnej Komisji Urbanistycznej, która wstępnie opiniowała, po wysłuchaniu wszystkich zainteresowanych, zmiany do planu przedmiotowego terenu. Zarząd Wspólnoty uczestniczył też w czynnościach wznowienia granic geodezyjnych przedmiotowych działek poprzez obecność na gruncie, jak też brał czynny udział w wizji lokalnej spornego terenu przy udziale członków Komisji Gospodarki Komunalnej Rady Miasta oraz Burmistrza Miasta. Konsekwencją zajęcia się tym tematem było również podjecie przez Radę Miasta w dniu 19 października 2004 r. uchwały o przystąpieniu do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu tzw. "Frygla".
Dlatego stanowisko Zarządu Wspólnoty odnośnie opieszałości organów gminy w załatwianiu jego spraw nie znajduje uzasadnienia.
4. Mając na względzie przytoczone argumenty Rada Miasta Dęblin uznaje podniesione w skardze zarzuty za niezasadne, a rozwiązanie powyższych kwestii upatruje w zmianie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego tego terenu oraz w rozstrzygnięciu roszczenia przez sąd powszechny wskutek wniesionego przez Zarząd Wspólnoty pozwu.
§ 2
Uchwałę niniejszą należy niezwłocznie doręczyć Zarządowi Wspólnoty Mieszkaniowej Bloku 3A przy ul 15 Pułku Piechoty "Wilków" w Dęblinie.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Dęblin.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Informacje o stronie
Wytworzył: |
Brak danych |
Wprowadził: |
Administrator, data: 20.03.2005 r., godz. 08.49 |
Ostatnia aktualizacja: |
Administrator, data: 20.03.2005 r., godz. 08.49 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
20.03.2005 r., godz. 08.49 |
Administrator |
Dodanie strony do BIP. |
Wydruk pochodzi z https://www.bip.um.deblin.pl